Da li kompanije u Bosni i Hercegovini mogu računati na „sigurnosnu mrežu“ za oporak od krize?

Epidemiološke mjere uvedene uvedene u martu 2020. godine usljed COVID-19
pandemije u Bosni i Hercegovini su dovele do zatvaranja i ograničavanja tržišta, a što
je naravno, imalo značajan efekat na poslovne aktivnosti kompanija. Uporedna
analiza rezultata dva vala provedenog UNDP-ovog istraživanja pulsa privrede Bosne i
Hercegovine, i to u aprilu 2020. (ukupno 1.023 ispitanika) i u junu 2020. (sa 379
ispitanika), pokazuje oprezno vraćanje optimizma privrednika.

Primjetna razlika između planiranih i ostvarenih poslovnih aktivnosti je na istom
nivou u oba vala istraživanja i prijavljena je kod prosječno 43% ispitivanih kompanija,
a čak 31% kompanija nije prijavila primjetnu razliku između plana i ostvarenog
uspjeha. Iskreno, iznenađuje i donekle ohrabruje to što je skoro trećina tržišta
neometano nastavila sa svojim poslovnim aktivnostima. Ipak, obavezno moramo
uzeti u obzir i 25% kompanija koje su snažno pogođene pandemijom (sa
prijavljenim padom prodaje između 51 i 100%)!

Očekivano, u različitim industrijama i granama situacija se značajno razlikuje. Kao i u
globalnoj ekonomiji, pad prodaje je ugrozio poslovanje u uslužnom sektoru,
hotelijerstvu i turizmu, i na tržištu nekretnina. Ove tri industrijske grane sada posluju
u ekstremno nesigurnom okruženju, tako da je njihova budućnost upitna. Neka od
ponuđenih objašnjenja za ove drastične padove u prodaji su očigledna i prolazna,
kao na primjer:

  • „95% kupaca naših proizvoda su HoReCa kupci.“
  • „Četiri naša maloprodajna objekta su zatvorena, pored toga smanjena je
    potražnja za većinom proizvoda, osim onih osnovnih.“
    dok su drugi razlozi mnogo složeniji i dugoročniji u svojoj naravi, kao na primjer:
  • „S obzirom na otežan transport i ogromna poskupljenja preko-okeanskog
    transporta izazvanog uvođenjem PSS naknade (Post Season Sea charge),
    krajnja cijena našeg proizvoda nije održiva.“
  • „Ja sam iz oglašivačke industrije i potražnja za oglašavanjem u ovom periodu
    je doslovno 0.“
    Prvi set problema će se riješiti otvaranjem maloprodaje ili oporavkom HoReCa
    sektora, ali promjena cijena međunarodnog transporta ili povratak oglašavanja u
    poslovne prioritete zahtjeva mnogo više vremena i napora.

Pitanje koje se nameće jeste, koja ograničenja pored očiglednih (npr. zatvaranje
objekata) su najviše utjecala na poslovne aktivnosti? Svaki ispitanik je naveo između
jednog i četiri različita ograničenja, te je najznačajnijih šest kako slijedi:

  1. Pad domaće potražnje
  2. Nemogućnost naplate potraživanja
  3. Neadekvatne pravne mjere tokom krize
  4. Pad strane potražnje
  5. Nemogućnost plaćanja dospjelih obaveza
  6. Finansijski problemi (pristup finansijama)

Pad domaće potražnje je daleko najveće ograničenje kako su naveli ispitanici. Ipak,
treba uzeti u obzir da je istraživanje rađeno u aprilu i junu, dok su još uvijek u
potpunosti ili djelimično bile na snazi mjere zabrane na domaćem tržištu. Stoga će
biti interesantno vidjeti promjenu u toku narednog kruga ispitivanja ekonomskog
pulsa u septembru ove godine, kada je za očekivati da će se domaća potražnja vratiti
u normalne granice, dok će npr. strana potražnja i dalje biti problematična.

Neadekvatne pravne/adminstrativne mjere tokom krize su navedene kao jedan od
tri ključna problema s kojima se suočavaju kompanije u BiH. Pitanja koja se sada
postavljaju su: (1) da li je pravno i institucionalno okruženje presporo reagovalo, i (2)
da li su kompanije nedovoljno aktivno tražile i koristile postojeće mjere pomoći i
oporavka privrede? Odgovor je – i jedno i drugo. Sa jedne strane mjere vlada su
donošene najčešće kasno, sporo i često su bile neadekvatne. Sa druge strane,
kompanije ih nisu aktivno koristile.

U aprilu, kompanije iz Republike Srpske su bile mnogo aktivnije u korištenju
ekonomskih mjera pomoći, ali u junu su se aktivirale i kompanije iz Federacije BiH,
tako da je stopa korištenja vladinih mjera ravnomjerno distribuirana po entitetima.
Ipak, zastrašujući je podatak da više od 70% kompanije nije koristio nikakve
službene mjere vlada za ekonomski oporavak, dok je manje od 10% kompanija
iskoristilo više od jedne mjere. Dokaz da su mjere došle kasno leži u činjenici da u
aprilu 83% kompanija nije koristilo nikakvu pomoć, dok je taj broj znatno pao u junu
na 65% kompanija. I dalje ostaje prosjek od 74% kompanije koje nisu ostvarile
nikakav pristup mjerama ekonomskog oporavka, a što odgovara na drugo ranije
postavljeno pitanje, tj. da su kompanije ipak bile neaktivne u pronalasku rješenja i
proaktivnom zahtijevanju od vlada svih nivoa da podrže njihove poslovne aktivnosti
u toku krize.

Najčešće korištene mjere odnose se na odgodu ili subvenciju za plaćanje poreza i
doprinosa, te odgodu ili moratorj na plaćanje kreditnih anuiteta za pravna lica.
Međutim, problem je što pored ovih očiglednih i logičnih, brzih mjera ne radi se
mnogo šta dodatno na kreativnom i dugoročnom rješavanju krize i kontinuirane
podrške poslovnom okruženju u Bosni i Hercegovini, a nedostaje i vizija da će se to u
bliskoj budućnosti promijeniti. U ovakvom uređenju, kompanije su prepuštene same
sebi bez prijeko potrebne „sigurnosne mreže“ za oporak od krize. Takav slučaj nije sa
vladama država članica EU, koje su vrlo brzo reagovale i pripremile „sigurnosnu
mrežu“ za kompanije iz posebno ugroženih sektora, kao što su uslužni sektor,
hotelijerstvo i turizam, ili tržište nekretnina. U većini evropskih, pa i naših susjednih
zemalja, vlade su pripremile brze programe pomoći privredi kroz participaciju u
ličnom dohotku radnika i plaćanju doprinosa za sve radnike na čekanju, u različim
omjerima od države do države, ili učešće u dijelu fiksnih troškova kao npr. u plaćanju
rente za poslovni objekat. Kompanijama u BiH za sada ostaje da se uzdaju u svoje
resurse i u svoju kreativnost kako bi potakli prodaju na domaćem i međunarodnom
tržištu, jer državna „sigurnosna mreža“ ih neće dočekati.

Autor: Maja Arslanagić-Kalajdžić

Više o Pulsu ekonomije

Platforma za podatke o privredi, mjere ekonomskog oporavka i glas privatnog sektora

Više o Pulsu ekonomije

Ekonomske mjere